Edukacyjna wartość dodana (EWD) jest miarą efektywności nauczania szkoły w zakresie wiadomości i umiejętności sprawdzanych na egzaminie zewnętrznym. EWD oznacza zarówno metodę, jak i wskaźnik liczbowy wyliczony tą metodą.
Metoda EWD pozwala uwzględnić zróżnicowanie szkół ze względu na zasoby „na wejściu”. W wypadku szkół kończących się egzaminem maturalnym najlepszą, dostępną miarą zasobów na wejściu są wyniki uczniów na egzaminie gimnazjalnym.
Wyniki egzaminu gimnazjalnego mówią nie tylko o poziomie osiągnięć szkolnych ucznia na progu szkoły ponadgimnazjalnej, ale są też „nośnikiem” informacji o środowisku rodzinnym ucznia, o jego poziomie zdolności i motywacji szkolnej. Dzieje się tak dlatego, że wyniki egzaminu gimnazjalnego są uwarunkowane podobnymi czynnikami, co rezultaty egzaminu maturalnego. Wskaźnik EWD dla szkół licealnych mówi o tym, na ile wysokie/niskie wyniki egzaminu maturalnego uzyskali uczniowie w porównaniu do liceów w całej Polsce o danym poziomie zasobów na wejściu.
Wskaźnik ma charakter względny, czyli służy do porównywania szkół. W skali kraju wskaźnik EWD ma z definicji wartość równą zeru. Wartość dodatnia EWD wskazuje na ponadprzeciętną efektywność nauczania, wartość ujemna na niższą niż przeciętna efektywność.
Więcej informacji na stronie matura.ewd.edu.pl
jezyk polski
przedmioty humanistyczne
matematyka
przedmioty matematyczno-przyrodnicze
- 4133 odsłony