Komunikat o błędzie

Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls w menu_set_active_trail() (linia 2404 z /home/slowak/domains/slowak.edu.pl/public_html/includes/menu.inc).

Welcome to Malta! Merhba Malta!

Średniowieczne twierdze, zamki rycerzy joannitów, ciche wioski rybackie, malownicze laguny i wybrzeża klifowe, tajemnicze groty, kolory piasku i błękitu – tak właśnie wyobrażamy sobie Maltę, wyspę na Morzu Śródziemnym, na której historyczne ślady pozostawiło wiele narodów: Fenicjanie, Rzymianie, Arabowie, Normanowie, Włosi, Hiszpanie i Anglicy. Dzisiaj ta piękna wyspa jest również odwiedzana przez przybyszy z całego świata, a na gwarnych ulicach Valletty, Sliemy, St. Julian’s słychać słowa z różnych, nieraz egzotycznych, języków. Wyspa przyciąga malowniczymi krajobrazami, urokliwymi miasteczkami, doskonałymi warunkami do nurkowania, ale i świetnymi szkołami językowymi, które cieszą światową renomą.

W ramach programu Erasmus+, wybrałyśmy więc Maltę, aby wziąć udział w kursie języka angielskiego ,,Fluency and English Language Development for Educators”(1-12.07.2019 r.). Szkoła językowa ESE, gdzie miałyśmy zajęcia, zajmuje nowoczesny budynek w turystycznej dzielnicy Paceville niedaleko zatoki St. Julian’s i starego miasta Sliema. Zatem jest to idealna lokalizacja, aby się uczyć, zwiedzać i odpoczywać.

ESE organizuje zajęcia dedykowane studentom mającym różne potrzeby edukacyjne, my uczestniczyłyśmy w kursie dla nauczycieli (Teacher Training 2019). Oprócz uczestników z Polski, w naszej grupie byli też nauczyciele z Włoch i Francji, dzięki temu mogłyśmy poznać metody nauczania oraz sposoby organizowania lekcji w innych szkołach europejskich. Zajęcia w szkole dotyczyły trzech obszarów: kultury, edukacji i języka. Miałyśmy możliwość doskonalenia języka w zakresie fonetyki, leksyki i gramatyki, a także poznania kultury Malty i europejskich systemów edukacyjnych. Ciekawym doświadczeniem była praca metodami aktywizującymi: task-based learning, hand-on workshop, problem-solving, metodą projektu i dyskusji. Stymulujący był kontakt z językiem nie tylko na zajęciach, ale i w życiu codziennym, co umożliwiało bilingwalne środowisko Malty.

Szkoła zorganizowała też wycieczki edukacyjno-krajoznawcze w ramach Social programme. Jest to aktywna forma poznawania języka przez kontakt z historią i sztuką, pomagająca zrozumieć fenomen dwujęzyczności i multikulturowości Malty. Pierwszym niezwykłym miejscem, które zwiedziłyśmy, była stolica Valletta, twierdza otoczona potężnymi murami, w obrębie których można godzinami wędrować w labiryncie uliczek, oglądając piaskowe kamienice ozdobione loggiami i barokowymi portalami. Fort św. Elmo, Pałac Wielkiego Mistrza Joannitów, ogrody Barrakka, a przede wszystkim Katedra św. Jana o bogatych barokowych wnętrzach z dziełami Caravaggia – to kulturowe emblematy stolicy, które tworzą jej niepowtarzalny klimat.

Na trasie naszych wyjazdów szczególnie zaznaczyły się Mdina, "miasto ciszy”, dawna stolica wyspy, dziś opuszczona przez mieszkańców, oraz wyspa Gozo, nad którą góruje średniowieczna cytadela w Rabacie. Czas rekreacji wypełniłyśmy rejsami na wysepkę Comino i Blue Lagoon, spacerami po starych uliczkach Sliemy i barokowego Birgu. Niezapomnianym przeżyciem było uczestnictwo w fieście, uroczystości religijnej o pełnej przepychu oprawie, przeżywanej żywiołowo przez mieszkańców St.Julian’s. Oczywiście częścią kultury są także kulinaria, więc musiałyśmy spróbować lokalnych specjałów śródziemnomorskiej kuchni: pastizzi (słodkie pierożki z ricottą) i Kinnie (napój z gorzkich pomarańczy).

Na Malcie są też ślady polskiej obecności w historii tego kraju. Bibliotekę Narodową w 18 w. zaprojektował Stefan Ittar urodzony na terenach dawnej Rzeczpospolitej w Owruczu, a w ogrodach Barrakka znajduje się tablica upamiętniająca marynarzy ze statku ORP "Kujawiak”, który zatonął u wybrzeży Malty w 1942 roku w czasie operacji, "Harpoon”, widoczne są też formy uhonorowania polskiego papieża pielgrzymującego do maryjnych sanktuariów i miejsc kultu św. Pawła na Malcie.

Maleńka wysepka w towarzystwie sióstr Gozo i Comino – a tak różnorodna, tętniąca życiem, radością pogodnych mieszkańców, bogata w zabytki i pomniki przyrody, złota i błękitna, jakże słusznie nazwana przez Greków Melita (miód) - powinna się koniecznie znaleźć na mapie edukacyjnych podróży lingwistycznych. Nam dostarczyła pięknych wrażeń, dlatego polecamy Maltę jako idealne miejsce do nauki języka i poznawania kultury śródziemnomorskiej.

Małgorzata Krzeszowska
Bożena Opalińska




Kategoria: