Już po raz kolejny w tym roku szkolnym uczniowie I LO mogli uczestniczyć w wykładach matematycznych prowadzonych przez absolwenta Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku matematyka, Pana Rafała Trynieckiego. Pan Rafał jest absolwentem naszej szkoły i wraca w jej progi nie tylko jako gość, ale również jako pasjonat matematyki i jej propagator. Z ogromnym zaangażowaniem dzieli się swoją wiedzą, przekazując ją młodszym rocznikom. We wrześniu zaproponował temat cieszący się dużym zainteresowaniem: „Popularne błędy w rachunku prawdopodobieństwa w kontekście medycznym”. W wykładzie tym uczestniczyli uczniowie klas o profilach matematycznych, medycznym i przyrodniczym. Następnie mieliśmy okazję spotkać się w grudniu. Tym razem temat wykładu brzmiał: „Podział łupów a analiza funkcjonalna oraz wieszanie obrazu a abstrakcyjna algebra” i dotyczył zastosowań matematyki wyższej. Jako wspomnienie zamieszczam poniżej kilka zdjęć z tego wydarzenia.

22 kwietnia, ze względu na obecną sytuację, spotkaliśmy się na platformie Google Meet. W wykładzie uczestniczyli uczniowie klas sprofilowanych matematycznie, bez względu na rocznik. Tym razem pan Rafał Tryniecki zabrał uczniów w podróż do Świata Liczb Zespolonych, zgodnie z tematem: „Podstawowe dane z teorii mnogości i liczb zespolonych”. Wykład przyniósł oczekiwane efekty. Zainteresował zarówno najmłodszych słuchaczy, jak i tych nieco starszych - maturzystów, którzy mogli po jego zakończeniu zasięgnąć opinii o interesujących ich kierunkach studiowania. Jako podsumowanie spotkania załączę refleksje i odczucia tych uczestników, którzy zechcieli się nimi podzielić:

„Podobało mi się stopniowe wprowadzenie uczniów do tematu wykładu, tak aby każdy zrozumiał. Najbardziej zaciekawiło mnie rozwiązywanie równań z ujemną deltą, ponieważ nie posiadałam takiej umiejętności” - Ania, 2A.

„Wykład był bardzo ciekawy, a najbardziej zainteresowały mnie równania kwadratowe z ujemną deltą” -Agata, 2A. „Uważam, że wykład był bardzo interesujący. Pan dobrze tłumaczył, przez co wszystko było jasne. Najbardziej zdziwiło mnie, że delta ujemna nie świadczy o tym, że równanie nie ma rozwiązania!” - Wiktoria, 2A.

„Mimo, że wykład dotyczył dosyć trudnych zagadnień, wydaje mi się, że zrozumiałam większość z nich” - Weronika, 1A.

„Gdy pojawiła się delta ujemna, każdy pomyślał: uff, spoko, nie trzeba dalej liczyć. Nie tym razem… Chodziło o równania kwadratowe w liczbach zespolonych. (…) Gdzie żyją liczby zespolone?(…) Nieskończoność to dużo, ale continuum to bardzo, bardzo dużo” - Maciek, 1A.

Panu Rafałowi Trynieckiemu dziękujemy za wspaniałą inicjatywę i jej konsekwentną realizację! Cieszymy się z możliwości takich spotkań i mamy nadzieję na ich kontynuację w przyszłym roku szkolnym.

Opracowała: Agata Wowk



Kategoria: