7.04.2017

W dniu 7 kwietnia odbyło się w naszej szkole zakończenie II edycji działalności Podkarpackiej Młodzieżowej Akademii Prawa i Bezpieczeństwa. W uroczystości wzięli udział : dr Bożena Sowa prorektor WSPiA Rzeszowskiej Szkoły Wyższej, mgr Tomasz Dziumak dyrektor I LO, mgr Arkadiusz Szajna sekretarz Akademii, przedstawiciele Samorządu Studenckiego oraz słuchacze Akademii ( uczniowie przemyskich szkół: I LO, II LO, ZS Elektronicznych i Ogólnokształcących, Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego nr 1 i nr 2, ZS Ogólnokształcących nr 2 oraz ZS Usługowo-Hotelarskich i Gastronomicznych). Nad całością czuwał koordynator przemyskiego Zamiejscowego Wydziału Akademii - Paweł Mirek. W krótkich wystąpieniach pani prorektor, pan dyrektor oraz sekretarz Akademii podsumowali dotychczasową jej działalność zwracając uwagę na to, że:
„Obecnie znajomość prawa to bardzo ważny aspekt funkcjonowania w świecie. Dzięki spotkaniom z nauczycielami akademickim młodzież jest znacznie lepiej wyedukowana i przygotowana do dorosłości. Uczniowie mogli uczestniczyć w atrakcyjnych, praktycznych zajęciach rozwijających w nich pasję poznawczą i dających nowe doświadczenie. Bezpieczeństwo staje się coraz większą wartością w naszym życiu. Zagrożenia czekają na nas na każdym kroku, a uświadamianie tych zagrożeń jest naszym obowiązkiem. Zainteresowanie ze strony władz oraz uczniów to dla sygnał, że Akademia jest potrzebna, a młodzież chętnie korzysta z nowych, dodatkowych praktycznych form edukacji”.
Na zakończenie słuchacze otrzymali Dyplomy Ukończeni a Akademii.


Kliknij w zdjęcie, aby powiększyć

                                   

25.05.2016


Dnia 25.05.2016 w naszej szkole odbyły się pierwsze zajęcia Młodzieżowej Akademii Prawa i Bezpieczeństwa, która utworzona została przez Wyższą Szkołę Prawa i Administracji we współpracy z Podkarpackim Kuratorem Oświaty. Realizowana ona jest w ramach projektu edukacyjno-badawczego „Bezpieczna Przyszłość” i działa pod patronatem honorowym Ministra Edukacji Narodowej. Głównym tematem były zagrożenia w cyberprzestrzeni oraz zasady bezpiecznego z nich korzystania. Zajęcia były prowadzone w formie wykładów i warsztatów, na których poruszane zostały tematy związane z portalami społecznościowymi. Poznaliśmy jakie mamy prawa w sieci, sposób działania sprawców przestępstw i typy ofiar w cyberprzestrzeni. Na kolejnych wykładach będziemy mieli możliwość dowiedzenia się więcej na temat skutków zażywania narkotyków, substancji psychotropowych, dopalaczy czy alkoholu, czym jest uzależnienie i jaki ma wpływ na zachowanie młodzieży. Program zajęć przewiduje także zapoznanie uczestników Akademii z zagadnieniami dotyczącymi odpowiedzialności prawnej młodzieży oraz z nowoczesnymi technikami kryminalistycznymi. Spotkania są bezpłatne, a na zakończenie każdy uczestnik otrzyma dyplom, potwierdzający udział w Akademii. Wszystkim zgromadzonym z pewnością podobały się zajęcia i na pewno każdy coś z nich wyniósł.
Autorzy: Ewa Karaś, Anita Trojnar, Filip Kondro

Kliknij w zdjęcie, aby powiększyć

       



15.06.2016


Dnia 15.06.16r. w naszej szkole odbyły się kolejne zajęcia organizowane przez Podkarpacką Młodzieżową Akademię Prawa i Bezpieczeństwa. Tym razem głównym tematem były dopalacze, używki, środki psychotropowe oraz skutki ich brania. Mieliśmy okazję obejrzeć na zajęciach film ukazujący autentyczne skutki brania dopalaczy co uświadomiło nas jeszcze bardziej niż suche wykłady na ten temat. Chętni mieli możliwość postawić się na miejscu osób pod wpływem alkoholu i przekonać się jaki trud może sprawić pokonanie krótkiego odcinka drogi z przeszkodami w postaci krzeseł. Każda ilość może znacząco wpłynąć na zdolność percepcji człowieka. Prowadzący omawiał przyczyny popularności tych substancji, co się stanie kiedy zaczniemy brać np. krokodyla, mefedron, lion czy kraton. Każdy z tych środków może działać inaczej na różne osoby przez co nie należy sugerować się tym, że np. koledze nic się nie stało to ja też spróbuje. Często młodzi ludzie zaczynają spożywać takie substancje dla szpanu, dla chwilowej euforii, nie myśleniu o problemach. Aby zapobiegać lub ograniczyć ten problem należy edukować dzieci i młodzież aby zrozumiały jakie konsekwencje niesie ze sobą uzależnienie. Ta lekcja dała nam z pewnością dużo do myślenia, skutecznie zwiększyła naszą świadomość odnośnie tego problemu i zniechęciła do korzystania z tych substancji.
Autorzy: Ewa Karaś, Anita Trojnar, Filip Kondro

Kliknij w zdjęcie, aby powiększyć

       



28.09.2016


W naszej szkole odbyły się kolejne zajęcia zorganizowane przez Podkarpacką Młodzieżową Akademię Prawa i Bezpieczeństwa. Tym razem zetknęliśmy się z kryminalistyką. Jest to nauka o metodach i środkach rozpoznawania negatywnych objawów społecznych oraz o powiązywaniu zdarzeń z osobami. Podczas zajęć po wyznaczeniu symulowanej zbrodni krok po kroku próbowaliśmy dojść do odtworzenia akcji oraz motywów przestępcy. Prowadzący zajęcia udowadniał nam jakimi sposobami, których nikt by się nie spodziewał, można dojść do rozwiązania zagadek. Okazało się że pomocne w dochodzeniu mogą być nie tylko odciski palców czy zeznania świadków ale także zapach, ślady ust na szklance a nawet odcisk ucha przytkniętego do drzwi w czasie podsłuchiwania. Poznaliśmy różne techniczne metody na wykrywanie sprawców. Następnie obejrzeliśmy specyficzne przedmioty i substancje, które są nieodłączne przy pracy technika kryminalistyki. Na koniec każdy z nas mógł otrzymać na pamiątkę odciski swoich palców.

Kliknij w zdjęcie, aby powiększyć

                                           

19.12.2016


Tematyka dotyczyła oględzin z miejsca zbrodni. Uczniowie dowiedzieli się, jak przebiegają oględziny miejsca, osoby lub przedmiotu oraz o różnicach pomiędzy nimi. Ukazany został proces dokonywania oględzin, podczas którego technicy robią wszystko, aby stan rzeczy pozostał taki, jak przed ich przyjściem. Wykładowca udowodnił, że jest to niezwykle ważne, tak samo jak szybkość zabezpieczenia dowodów, planowanie pracy, ekonomika pracy (dozowanie przydatności metod wybieranych do ujawniania śladów i dowodów) oraz kompetencyjność – tylko wykwalifikowane w tym kierunku osoby mogą dokonać oględzin.

Z zajęć każdy mógł dowiedzieć się, że oględziny dzielą się także na etapy; etap wstępny, czyli to, co widać od razu oraz bezpieczeństwo hipotetycznej sceny zbrodni oraz etap szczegółowy, na którym sporządza się zdjęcia i raporty. Przedstawiono także zasady sporządzania protokołu, czyli zasady bezpośredniości (osoba pisząca protokół powinna mieć bezpośredni kontakt z dowodami i śladami), dokładności i obiektywizmu. Jeden z naszych kolegów mógł dokonać pozorowanych oględzin ofiary. Na koniec każdy mógł podzielić się własnymi przemyśleniami na temat inscenizowanego miejsca zbrodni.

Kliknij w zdjęcie, aby powiększyć